Klachtenregeling
Hoe handelt u wanneer u een klacht heeft?
Als u klachten heeft over uw psychotherapeut of de behandeling, dan kunt u die in eerste instantie het beste met uw behandelaar zelf of de regie-behandelaar bespreken. Misschien gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Als u er met uw therapeut niet uitkomt, dan kunt u zich wenden tot het NIP. Zij kunnen u in contact brengen met een klachtenfunctionaris, een opgeleide psycholoog/psychotherapeut die in het conflict kan bemiddelen. De klachtenfunctionaris kan u informeren over de klachtenregeling, zoals deze is geregeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Is uw klacht zo ernstig dat bemiddeling geen oplossing biedt, dan kunt u het NIP aanschrijven. Hun commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, een vertegenwoordiger vanuit de cliëntenorganisaties en een lid het NIP. De klacht wordt dan – tegen de achtergrond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) – getoetst aan de Beroepscode voor Psychologen of de Beroepscode voor Psychotherapeuten. De Klachtencommissie doet slechts uitspraken en aanbevelingen, maar kan geen tuchtrechtelijke maatregelen nemen. Daarvoor dient u de Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg (TG) te benaderen.
Voor klachten over dhr. Bram Horjus, kunt u zich wenden tot de landelijke vereniging van vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten (LVVP). Lees hiervoor verder op: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/